sunnuntai 5. lokakuuta 2014

Viisi opetusmestaria

Ennen varsinaista postauksen aihetta, niin vaihdoin ulkoasun ja itse tykkään tästä tosi paljon!  
Mitä te pidätte tästä? Pari postausta taakse päin, multa pyydettiin postausta, jossa kertoisin kaikista mun hoitsuista. Oon ratsastanut kahdeksan vuotta ja viisi hoitsua siihen aikaan on mahtunut. Sisältää myös vanhoja videoita jokaisesta hepasta! Postauksesta tuli myös vähän pitkä.
------------------------------------------------------------------

Ensimmäisen hoitoponin sain 16.10.2008, nimittäin Hecen. Jokaisen pikkutytön unelma poni. Silloin kun Hecen näin ekan kerran tiesin, et toi on se oikea. Se poni vei heti mun sydämmen Voitte vaan kuvitella, kuinka onnellinen olin silloin kun multa kysyttiin, haluaisinko alkaa hoitamaan Heceä. Eka hoitoponi on aina se paras. Käytiin Hecen kanssa kahdet kisat, puomikisat joista vietiin voitti ja ennen sitä olin mennyt sillä muistaakseni kaks kertaa. Toiset kisat oli kavaletti kisat ja tultiin toiseksi. 

Vuoden meni eteenpäin ja tuli maaliskuu 2011. Siitä lähtien maaliskuut on ollut kirottuja. Kolme vuotta ja joka kerta maaliskuussa joku tärkeä hevonen on lähtenyt. Hece ei sopinut enään tuntiponiksi ja se myytiin. Mun lisäksi ei ollut hirveästi ratsastajia, jotka pärjäisi sen kanssa. Muistan edelleen sen hetken, kun mulle kerrottiin että se lähtee. En ikinä tuu unohtamaan sitä päivää. Hecen lähtö otti koville, en mä enne sitä ollu menettäny ketään noin tärkeetä ponia mulle. Hece oli se tärkein. Ja edelleen hirveä ikävä sitä. Hece oli paras mahdollinen poni

 r. Hecent "Hece" 16.10.2008 - 7.3.2011

Viimeisimpiä Hecen videoita, linkki videoon


Hecen lähdettyä tallille muutti Maisa. Hecen hoitajat sai halutessaan alkaa hoitamaan Maisaa ja päätin kokeilla miten meillä alkaa sujumaan. Alussa vertailin Maisaa Heceen ja se tuntu niin väärältä ponilta. En kumminkaan kertaakaan harkinnut ponin hoitamisen lopettamista. Ja hyvinhän meillä alkoi sujumaan.
Alettiin luottamaan toisiimme, Maisasta tuli aina vaan tärkeämpi ja tärkeämpi mulle. Sitä ponia oonkin hoitanut pisimpään. Käytiin yhdet kisat joissa tultiin toiseksi. Lopulta aloin olemaan Maisalle liian pitkä enkä saanut enää ratsastaa sillä. Onneksi hoitamista se ei häirinnyt. Maisan takia mä aina jaksoin pyöräillä tallille sen 30km. Maisa oli se syy, miksi mä sinne lähdin pyörällä. 

Maisa oli pitkään tämänkin blogin päätähtenä, kunnes tuli kirottu maaliskuu 2014. Eli tästä ei ole edes kauaa aikaa, kun meidän ajat Maisan kanssa loppui. Meillä vuosi päivä ponin kanssa lähestyi. Kolme vuotta oli tulossa täyteen, mutta yhtenä torstaina olin hoitamassa Nemoa ja mun tallikaveri tulee kertomaan, että Maisa on myyty.
Ei siinä muuta tarvinnut sanoa. Multa vietiin taas mun paras kaveri. Hece ja Maisa on kaikista hoitsuista ollut ne tärkeimmät. Niitä kahta en tule ikinä unohtamaan. Maisaakin hirveä ikävä, mutta tiedän että sillä on hyvä olla nykyisessä kodissa

 t. Madicke III "Maisa" 24.3.2011 - 13.3.2014

Maisan muistovideo, linkki videoon


Maisan lähdettyä, päätin etten ottaisi Syreltä enään hoitsua. Pari kuukautta olin ilman hoitsua, kunnes Runo muutti tallille. Heti seuraavana torstaina se oli laitettu mulle tunnille ja sitä hoitaessakin hoin koko ajan mielessä, etten mä sitä ala hoitamaan. Kaikki kumminkin muuttui tunnin aikana. Mielipide muuttui ja mun oli pakko kysyä Runo hoitsuksi. Runo anto taas jonkun syyn käydä siellä. Maisan lähdettyä en siellä halunnut viettää aikaa.
Runon tultua halusin taas olla siellä. Halusin lähteä taas pyörällä tallille, vaikkei Maisa siellä ollutkaan. Siellä odotti Runo. Oon hoitanut Runoa vähän päälle 3kk enkä ole kertaakaan katunut, että aloin hoitamaan sitä! Se tamma on ihan mahtava! Vielä on paljon opittavaa siitä, mutta alku näyttää lupaavalta. Runo onkin tällä hetkellä ainoa hoitsu, mutta mahtava sellainen!

 t. Eepika "Runo" 5.6.2014-


Ensimmäinen video Runosta, linkki videoon
 

Ratsastuskoulun hevosten lisäksi oon käynyt läheisellä kilpatallilla hoitamssa kahta yksäriä. Heinäkuussa 2011 aloitin hoitamaan Tytsää. Sain sen tutun kautta, jolla oli siellä oma hevonen (Toksu, jota aloin myöhemmin hoitamaan Tytsän lisäksi). Muistan hyvin, kuinka olin siitä sairaan innoissani ja kerroin siitä heti sen hetkiselle parhaalle kaverilleni. Tytsä oli myös  ensimmäinen hevonen jota hoidin. Aikaisemmin olin hoitanut vain shettiksiä. Tytsä oli kyllä mahtava persoona! Ehdin hoitaa sitä reilun vuoden, kunnes tuli se kirottu maaliskuu 2013. Tytsän tallille piti tulla remontti, joten hepat muutti pois. Lopulta sitä remonttia ei tullutkaan ja osa hevosista palasi, mutta Tytsä ei. Sen jälkeen en ole siitä juurikaan mitään kuullut. 


 r. Winkier van Eyenluis "Tytsä" 4.7.2011 - 29.3.2013

Tytsän & Toksun muistovideo, linkki videoon


Myöhemmin Tytsän ohella aloin hoitamaan Toksua. Kävin välillä mukana Toksun kisoissa auttamassa, maastoiltiin ja hengailtiin vaan. Ehdin hoitaa Toksua vähän yli vuoden, mutta se lähti myös samaan aikaan Tytsän kanssa, mutta palasi takaisin kun ei sitä remonttia tullutkaan. Jatkoin Toksun hoitamista normaalisti, välillä heppa saikkuili ja kävin sitä taluttelemassa maastossa. Lopulta tallille tuli se remontti ja Toksu lähti. Remontti on edelleen menossa ja Toksu asustelee muualla, sen lähdettyä en siitä ole juuri mitään kuullut. 

 r. Tokaj "Toksu" 3.3.2012 - 29.3.2013 & 7.6.2013- 1.5.2014

Toksun muistovideo, linkki videoon
-----------------------------------------------------

Mitä piditte postauksesta? Torstaina mulla loppuu taas yhdeltä koulu, joten menen aika varmasti pyörällä tallille, jotta ehdin hoitamaan Runon, autokyytiä en nimittäin saa sinne neljäksi. Toivottavasti ilmat ois hyvät...Mutta jos pyörällä sinne meen, tunnista ei taaskaan taida tulla kuvia, kun ei ole kuvaajaa oikein. No katotaan miten torstain käy!

10 kommenttia:

  1. Muistan sut itse asiassa Hecestä ja teidän youtubevideoita :D En edes tiedä, miks päädyin kattomaan niitä, mut ihania sun videot oli jo sillonki :) Mutta ihana postaus ja hienoja kuvia!

    VastaaPoista
  2. Se on kyllä ihan kamalaa menettää hoitsu tai muutenkin tärkeä hevonen:(.
    Mäkin muistan kun katselin silloin nuita hece videoita ja sitten tänne blogiin päädyin :D. Ja kiva tämä uusi ulkoasu!

    VastaaPoista
  3. Jotenki tää postaus on niin ihana, mut jotenki tas kauheen surullinen ym, ku itselle tuli ainakin heti mieleen kaikki ne mun vanhat hoitsut... Hoidin mm. ratsastuskoulun heppoi (paras ja eka oli sheturisteytys), joita en enää voinut hoitaa muuton takia, sekä sitten paria vanhusta, jotka lopetettiin, ja sitten paria yksäriä... Toinen muutti ja lopetettiin jalan mentyä ja toinen myytiin siitoskäyttöön.. :( Mutta kivat videot :) Millä muokkasit? Ja mitä musiikkeja käytit ? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Apua kiitos paljon! Videot muokattu elokuvatyökalul ja mistä haluisit tietää musiikit? Nyt en tälleen muista kaikkia :)

      Poista
  4. Ihania kuvia ja hyvää tekstiä kirjoitit, oli ainakin mielenkiintoinen postaus ;)

    VastaaPoista
  5. Tuossa sanottiin että "marraskuu 2014" mutta eihän sellasta oo viel ollu! Mutta tuttu tunne se hoitoponin menettäminen:(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Missä lukee marraskuu 2014? Mun silmään ei osu :o

      Poista