lauantai 2. heinäkuuta 2016

Valokuvauksen merkitys minulle

Tämä on nyt tälläinen vähän turha postaus, enkä tiedä mitä tästä oikein tulee. Nyt tekee vain mieli kirjoittaa tästä aiheesta, niin miksi ei? Eli aiheena  valokuvaus. Alotin valokuvauksen 2011 ja aluksi ihan sellaisella pokkarilla, jonka varastin äitiltä. Eihän ne kuvat nyt mitään erikoisen hyviä ollut, mutta kyllä sillä ihan suht hyviä kuvia tuli välillä. Heti mun rippijuhlien jälkeen ostin ensimmäisen oman kameran, ensimmäisen järkkärin. Sen myötä kuvatkin alkoi onnistumaan paremmin ja sitten kun ostin siihen kunnon objektiivin, niin siitä se pikkuhiljaa lähti. 


Mutta siinä vaiheessa kuvailu ei merkannut mulle hirveesti mitään. En muokannut niitä kuvia ja kuvailin ihan miten sattuu. Nykyään kuvailen ihan eri fiiliksellä. Mä muokkaan ihan kaikki kuvat mitä julkasen ja tykkään muokata niitä. Niistä saa niin paljon kivemman näköisiä kuvia jopa pienellä muokkauksella. Mä meen kuvailemaan lähdestulkoon kaikki Dumin ulkokisat aina sään salliessa (nytkin viikonloppuna siellä on kahdet kisat, muthan sieltä löytää kuvaamassa). Joka kisoista multa tullaan kysymään löytyiskö kuvia ja aina mielelläni lähettelen niitä sitten eteenpäin kisaajan omaan käyttöön. 


En tosiaan tee tätä rahan takia, enkä siksi pyydä ikinä mun kuvista mitään. Mulle riittää että kisakuvissa on näkyvillä mun nimi. Käyn kisoissa kuvailemassa, koska mä tykkään siitä.  Jos joku kisaaja haluu vapaaehtoisesti jotain maksaa mun kuvista, niin en mä siinä vaiheessa vastaan pistä. Siitä tulee myös itselle tosi hyvä fiilis, jos joku kaveri tulee kysymään, että pääsenkö kuvaamaan sitä johonkin tunnille, kisoihin tai jotain muita hevoskuvia. Ja niistä yleensä saan vastapalveluksi omalle tunnille kuvaajan, joten molemmat voittaa niissä tilanteissa. Ja aina meen yhtä mielelläni kavereita kuvaamaan. 


Siinä vaiheessa kun saan onnistuneita kuvia niin niitä on niin kiva muokkailla ja julkaista. Ja sitten kuulla kehuja kuinka muutkin tykkää niistä. Se fiilis on vaan niin ihana, kun saan otettua jonkun kuvan josta oikeesti tykkään ja mikä on onnistunut. Ja mun kuvatkin on kyllä vuosien mittaan parantunut niin paljon. Oonkin ajatellut tehdä siitä aiheesta postausta. Mutta, mulla ei tuu muiden kun hevoskuvien kanssa tällänen fiilis. Mä oon harvoin tyytyväinen Leon kuviin. Koirienkuvailut ei vaan tunnu mun jutulta. Sen takia Leonkin bloginkin lopetin, kun en vain ollut tyytyväinen sen kuviin. Kyllä siitä kaverista välillä tulee ihan onnistuneita otoksia, tosin yleensä niissä kuvissa se on paikallaan, mistä mä tykkään..Jos se juoksentelee pellolla tai jossain muualla niin niihin juuri en kovin tyytyväinen ole..


Eilen mä heräsin puoli kahdeksan aikaan, pyöräilin 17km vain sen takia, että pääsisin kuvaamaan Christaa ja Janettea (niitä kuvia tulee enemmän omaan postaukseen). Aikaa ja vaivaa tähän harrastukseen kyllä menee. Ensin tietenkin ne kuvailut, missä menee yleensä monta tuntia, varsinkin kisoissa. Sitten kuvien läpikäymisessä menee myös todella paljon aikaa, varsinkin jos kuvia on sellaset reippaat yli tuhat kuvaa, saattaa olla jopa enemmänkin. Kuvien muokkaamisesta puhumattakaan. 


Yleensä muokkaan kaikki kuvat mitä laitan eteenpäin, paitsi jos kuvia on lähetettävänä paljon, niin yleensä siinä vaiheessa kuvassa oleva saa muokata ne itse. Eilen muokkasin joitan Christan kuvia tälle valmiiksi ja vaikka niitä oli vajaa 30kpl niin meni siihen melkein kaksi tuntia aikaa. Siitä saa itselle kyllä niin kivan fiiliksen, kun kaverit ja kisaajat on tyytyväisiä kuviin, sen takai mä käyn kisoja kuvaamassa ja kavereita. Siinä kaikki voittaa jotain. 


8 kommenttia:

  1. Todella kiva postaus :) Pystyin myös samaistumaan postaukseen, vaikka itse en niinkään hevosia kuvaa ja tavoiteet kyllä taitavat olla melko erilaiset.

    VastaaPoista
  2. Hyvä kirjoitus asiasta. Kiitos vielä hienoista kuvista, jotka meille lähetit. -Mia

    VastaaPoista
  3. "pokkarilla, jonka varastin äitiltä." Hyi Katja, ei saa varastaa! No mutta varkaudestasi huolimatta, hyvä postaus ja ihana tää uus ulkoasu. Yksinkertainen mutta kaunis <3 terkuin. ihminen joka varastaa sinut salo horse show'hun

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se ei ikinä käyttäny sitä eikä se osaa edelleenkään käyttää sitä :'D Kiitos kännis ♥

      Poista